Auds tredagersoppgave:
Julenummer fra 1928

Juleheftet til Lismarka ungdomslag fra 1928 som inspirerte Aud Nyhus til å skrive en liten historie. Juleheftet er unikt, finnes kun i et eksemplar. Forsiden og illustrasjonen i heftet er tegnet av Magne Gaden. (Tilhører Opplandsarkivet avd. Maihaugen)A Ingeborg som var «opingomme» gikk rundt i Biribygda hvert år før jul og solgte julehefter og «ju´ekot». Det hørte liksom med.
Det ble gitt ut utallige typer julehefter. Var det for å holde oppe tradisjonen eller for å befeste trua på kristendommen eller for å tjene penger? Et år solgte Ingeborg «Julenummer Uredd» som var bladet til Lismarka ungdomslag. Maleriet på forsiden vaar signert Magne Gaden. Det vekket straks interesse.
Magne Gaden er jo kjent som en begavet amatørmaler som etter hvert ble anerkjent og høyt aktet kunstmaler. Hva slags bakgrunn hadde han? Hvorfor smykket han forsiden på et julehefte? Malte han etter hukommelsen fra bibelhistorietimene eller var det mystikken bak, eller enkel tro på Jesu fødsel som drev han til å male slik han gjorde på dette julenummeret?
Hovedmotivet er en lyskledd kvinneskikkelse sett bakfra. Foran kan en muligens skimte ei krybbe, og vi tenker straks på Jesusbarnet, da det strømmer sollys nedover denne krybbelignende gjenstanden. Et enkelt tre, kanskje «livsens tre» retter opp komposisjonen på bildet, som med tydelig innramming har form som et alter. De to ungdommene på bildet symboliserer de «uredde» som ser lyst på fremtiden etter å ha opplevd Jesu fødsel. Hver av ungdommene er dekortert med ei stjerne, og de pryder himmelen sammen med flere stjerner og lys. Den store stjerna på midten er nok Betlehemsstjerna. Kristtorn omkranser fødestedet, og viser vel litt av hva jesus Kristus skal lide i fremtiden.
Kanskje det slett ikke ligger noen personlig tro bak forsiden på juleheftet. Kanskje det bare var kunstneren i ham som ville lage et produkt til Uredd. Det kunne være malerisk «riktig» hva gjelder et balansert motiv, et riktig fargeperspektiv som gjør at øyet går rundt og rundt bildet.
Kanskje Gaden bare ville sette oss lesere på en liten prøve? Kvinneskikkelsen og krybba kan være noe helt annet enn jomfru Maria og Jesus i krybba.
Treet som vi først trodde var «livsens tre» kan like godt være kunnskapens tre, hva nå det er.
Et er sikkert. Kunstneren Gaden har med dette maleriet gitt oss en skatt, noe pent og harmonisk å se på, noe tankevekkende og mystisk å tenke på.
Gaden blir beskrevet som en underfundig maler. Han blir omtalt som en naturdyrker av reneste vann og en suger inn inntrykkene fra skog og vann. Personlig kom jeg visst aldri lenger enn til forsiden av Julenummer Uredd fra 1928, men det var nok.